Non-Stop

Non-Stop

Spæning i 40.000 fods højde

Non-Stop er en thriller af høj kvalitet. Når først filmen er kommet ordentligt i gang og Air Marshal Bill Marks (Liam Neeson) er blevet introduceret, sidder man med en knude i maven af spænding indtil filmen til sidst bliver afviklet på en god måde.

Hele plottet er forholdsvis simpelt, men med mange små kvaliteter og næsten kun én location. Air Marshall Bill Marks befinder sig pludselig i en rigtig skod situation på en allerede ret så dårlig dag. Flyet han befinder sig på, bliver hijacked og det hele udvikler sig til det værst tænkelige og det er nu op til Bill at redde de 150 passagerer der er med på flyet. Filmen er spændende og det er især, fordi den holder på sine hemmeligheder lidt længere, end hvad nerverne er glade for og det er et rigtig godt træk.

Igennem hele filmen sidder man lidt og forventer at Liam Neeson skal være vores helt, men hans karakter Bill Marks har andre planer, for han håndterer den ene situation efter den anden, så man som publikum sidder og krøller tæer. Vi føler han træffer forkerte valg og vi har måske ret, men Bill fortsætter og gør som sin karakter sit bedste for, at få situationen under kontrol.

Hele filmen sidder man og gætter på, hvem der egentlig trækker trådene, for selvom at man kunne forstille sig en hijacking som et højlydt angreb, så foregår alt i sin bedste stille mystik. Alle er under mistanke og Bill finder hurtigt, dem han føler han kan stole på, men som publikum er man ikke helt så tryg ved dem, som Bill ved første antagelse angiver han er. Da det hele foregår på et fly er der ingen mulighed for at flygte.

Hele filmen er omtåget i mystik og dette bliver især underbygget i musikken. I kameraafdelingen er der også blevet leget lidt. De bruger fokussen flere gange til at beskrive Bill Marks sindstilstand og det lykkes dem, at få publikum helt tæt ind på ham, trods hans karakter til tider kunne gøre det modsatte. Selvom hele filmen næsten kun foregår i flyet, har de fået skabt en masse vinkler, så det ikke bliver kedeligt at se på og hver scene føles som ny og ikke som en gentagelse af noget vi har set tidligere.

Liam Neeson gør et ganske fint stykke arbejde, men ikke lige så overbevisende, som han tidligere har vist, han kan være. Men det skyldes måske også, at Bill Marks som karakter ikke er så klar som nogle af hans tidligere karakterer har været. Liam Neeson spiller op imod en rigtig god Julianne Moore (Karakteren Jen Summers), en rolle hun fylder ud og mere til og hun ender nok med at have lavet den bedste performance i filmen. I filmen kan vi også finde oscarvinderen Lupita Nyong'o i en ganske lille rolle som en stewardesse ved navn Gwen, men hende ser vi ikke meget til og hendes karakter fylder ikke særlig meget i historien.

Alt i alt synes jeg filmen er ret vellykket og hvis man er mere til spænding end til action, så er det bestemt en film der er værd, at gå ind og se. Jeg synes den var virkelig spændende og ikke så gennemskuelig, som nogle film i dens genre til tider kan blive. En film fuldt af panik og ubehagelige situationer, hvor du mistænker alle for alt.

Kapringen, Bourne-Triologien.

Bill Marks:

Liam Neeson