Need For Speed

Need For Speed

Vi har brug for høj hastighed!

Og sådan har det været længe og det er nok også derfor, at Need For Speed spillene har solgt så godt over deres levetid, siden det første Need For Speed spil kom ud i 1994. 20 år senere kom så filmen der er bygget over spillene og det kan tydeligt mærkes. Ligesom i spillene er det et meget simpelt plot (næsten for simpelt). Men hastigheden er høj og bilerne er fede.

Filmen starter meget stille ud med en introduktion til karaktererne i filmen og vi har selvfølgelig en humoristisk mørk mand, nogle lidt skøre mekanikerkollegaer, en ung lidt naiv, men ærlig fyr og selvfølgelig vores seje og lidt mystiske hovedkarakter; Tobey Marshall. Det er i hvert fald meningen, at det er sådan skal være, men synes ikke præsentationen fungerer til fulde, men igennem hele filmen lykkes det alligevel mere og mere, at få skabt noget morskab omkring bipersonerne. I starten virker det hele lidt klumpet sammen, men heldigvis går der ikke længe før det første ræs er i gang og det er selvfølgelig helt fint, da det er det, man er kommet for at se.

Ligesom i spillene kører de fuldkommen uhæmmet af deres omgivelser og ænser ikke de mange biler der kører sammen bag ved dem. Og politiet, det er jo bare nogle man skal vælte af vejen. Her kommer spilfølelsen for alvor ind i filmen, da det er æssensen af "Need For Speed". Til gengæld prøver de hele filmen igennem, at vise de har skabt nogle gode karakterer, men det mislykkes lidt flere gange, end det giver pote. De prøver også, at gøre den følelsesladet, men dette fungerer heller ikke optimalt.

De får hurtigt skabt en fjende i form af den rige ærkerival Dino Brewster, der har gjort det som Tobey Marshall ikke har formået endnu og derudover har han da også lige scoret Tobeys ex. Man hader Dino næsten fra allerførste scene og venter bare på, at han viser sine sande intentioner. Dog synes jeg ikke man forstår hans motiv, andet end at han er et dumt svin og en dårlig taber.

Plottet i filmen minder en del om Need For Speed: Most Wanted, dog med nogle ændringer og justeringer og med en del federe biler. Ligesom i Need For Speed: Most Wanted er det en kamp mod tiden og politiet om, at få hævn for noget der har sat hele historien i gang. Vi er slet ikke i tvivl om, at vores Tobey Marshall vil have hævn og den hævn skal slå hårdt.

Filmen virker utrolig urealistisk, men det gør ikke så meget, for man er underholdt undervejs og spillene, som den er bygget over, er heller ikke ligefrem realistiske. Så det hele går nok, selvom nogle af bilerne får lige lovlige små skrammer, i forhold til hvad de kommer igennem.

Filmen er fuld af humoristiske replikker og en ordentlig bunke catch-phrases og det gør, at man tager det hele lidt pænere, da det hele er lidt sjov og ballade i gaden og det virker en del bedre, end de scener, hvor de prøver at få følelserne pakket ned over filmen. Humoren er det der gør den til lidt mere end bare endnu en "bilfilm".

Tobey Marshall bliver spillet af Aaron Paul (Breaking Bad), hans ærkefjende Dino Brewster bliver spillet af Dominic Cooper (Captain America-filmene) og den søde britiske Julia Maddon, bliver spillet af Imogen Poots (28 Weeks Later). Hver for sig gør de det okay. Når karkaterne spiller alene, spiller de faktisk bedst. Så snart nogle af de ovennævnte er i samme scene, er det som om de ikke helt rammer et godt spor. Det lykkes faktisk Aaron Paul, at bryde ud af sin rolle fra Breaking Bad. Hans største problem i Need For Speed er dog, at hans karakter er ikke nær så stærk og genial, som den han har i BB. Han formår at gøre nogle af scenerne naturlige, men det hele flyder lidt sammen og bliver lidt plat til tider - Hvilket ikke nødvendigvis er Aaron Pauls skyld.

Dominic Cooper spiller følelsesforladt og gør et okay stykke arbejde, men ikke noget der giver ham hovedrollen i den næste Inception og det samme kan man vidst sige om Imogen Poots.

Jeg var alt i alt sådan set fint tilfreds med filmen, fordi man skal huske, at se sådan nogle film for, hvad de er. Det er en "bilfilm", hvor alt andet end ræsene er bonus, men hvis man slå sig til tåls med det, så er den bestemt seværdig. Need For Speed går tilbage til 70'ernes standarter, hvor det er bilerne der er i fokus og med dens humor og foden presset mod speederen, bliver den til lidt mere end bare "okay".

En fin film om en mekaniker, som vil køre USA's allerstørste gaderæs. En film uden de store overraskelser.

Fast and Furious-Serien, Need For Speed-spillene

En lille bonusinfo: