Monica Z

Monica Z

Biografi på Monica Zetterlund

Filmen er bygget på livshistorien for den svenske jazz sanger, revy- og filmskuespiller Monica Zetterlund. En stærk svensk kvinde som har sat sit præg på svensk musik og viste verden og ikke mindst svenskerne, at jazz sagtens kan blive succesrigt på svensk. Det er i hvert fald hvad filmen viser os.

Filmen handler om succes, kærlighed og den store jagt på drømmen. Men filmen viser også bagsiden af medaljen, tvivl, den risikofyldte branche, trangen til at blive bekræftet uanset status og følelsen af aldrig, at aldrig være helt god nok, uanset hvad verden synes om dig. Filmen ligger ud med, at vise Monica før hendes succes, hvor hun i filmen bor hjemme hos sine forældre med sin lille datter, hvor de sover på samme værelse. Men familielivet virker ikke til, at være i første række hos Monica Z og hurtigt får vi introduceret forholdet imellem hende og hendes far, der resten af filmen er drivkræften i de bedste af scenerne i filmen.

I filmen kommer Monica Z igennem en del modgang, men bestemt også en helt masse medgang. Man holder hurtigt af Monica og hendes person, men til tider kommer du også i situationer, hvor du ønsker, at hun ville handle anderledes og dette giver noget spil i filmen. I filmens scener er der et naturligt flow og replikkerne virker naturlige. Mange af replikkerne virker også troværdige, som om du kunne være fundet sted og det skaber en god atmosfære omkring hele filmen. Men der hvor filmen er allerstærkest er de scener, hvor Monica Z og hendes far er i dialog sammen.

Hele sceneopsætningen og regissørerne har haft travlt med at finde, alt hvad de kunne fra 60'erne, men det er til gengæld også lykkes, at skabe en film der ligner noget der foregår 60'erne. Gamle svenske biler og blåstribede sofaer. Det hele virker gennemført og der er kun ganske få steder, hvor man kan undres.

Filmen viser meget om, hvordan Monica Z lever og hendes angst for fiasko. Den viser en bagside af showbiz, men også at alt i branchen ikke er skidt. Filmen får skabt en udmærket historie omkring hendes liv, hvor der er lavet lidt småændringer, for at gøre historien og filmen stærkere. Filmen viser dog ikke særligt meget omkring Monica Z's drivkræft og hvad der egentlig driver hende til at fortsætte, dette bliver næsten taget forgivet, at "selvfølgelig vil hun det" - selvom man mange gange i løbet af filmen, kunne se muligheden for hende, at give op på det hele, men hun fortsætter uden man helt har et motiv for hvorfor. Det kunne måske forklares med, at sådan er hun bare som karakter, men det bliver ikke rigtig vist under filmen.

Filmen er instrueret af Per Fly der tidligere har givet os film som: Arven, Bænken og Drabet. Han virker til at være på hjemmebane i filmen Monica Z og han har formået, at gøre et fint job inden for filmens historie og rammer. Det virker til, at vores skuespillere har fundet sig tilpas i rollerne og det må Per Fly har gjort sit for, at det skulle ske.

I hovedrollen som Monica Zetterlund finder vi den svenske skuespillerinde Edda Magnason og hun gør et rigtig godt stykke arbejde som Monica. Hun får skabt en troværdig karakter omkring hende og genskaber den ægte Monica Z's magi på scenen. Og der skal da også falde en applaus til sminkørerne og make-up-artisterne for, at få Edda Magnason til at ligne Monica Zetterlund så meget, som hun gør i denne film.

Alt i alt synes jeg, at filmen lykkes til sidst og da jeg gik ud af biografen, havde jeg et lille smil på læben, men nok mest fordi, de stopper historien hvor den stopper. Man skal dog lede længe efter en spændingskurve eller klimaks i filmen, men det er jo ingen nyhed inden for biografiske film. Den har sin 60'er charme og en ganske fin hovedkarakter. Der var dog tidspunkter, hvor jeg synes den blev lidt lang. Det er en fin historie om bagsiden, men også lykken ved musikken og livet i sig selv. Den er værd at se, men nok ikke mere end én gang.

((Hvis du vælger, at se den skal du være klar på at høre en masse svensk jazz-musik, for hvad der føles som ca. 50% af filmen går med, at vi høre Monica Z synge, hvilket selvfølgelig også er helt fint, da det bliver brugt som overgange og fremgang i filmen også lyder det heller ikke værst.))

One Chance, eller nogle af Per Fly's andre værker.

Monica:

Edda Magnason