Captain America: Winter Soldier

Captain America: Winter Soldier

Superhelten møder den moderne verden

Hele filmen starter ud med noget god almen humor og derefter er det en action-superhelte-film af klasse. Der går ikke lang tid, før vi befinder os i den første mission, der selvfølgelig er vigtig for resten af historien. Hele plottet er klassisk bygget op og er på den måde ikke nyskabende, men det fungerer stadig rigtig godt. Da vi allerede i de tidligere film er blevet introduceret til næsten alle karaktererne, er tiden der bliver brugt på "Goddag, mit navn er..." begrænset helt ned til et minimum. Og humoren fra starten, ja den fortsætter i en let strøm resten af filmen.

Filmen er fuld af gode effekter og hægter sig godt på den tidligere Captain America og The Avengers. Fjenden er ligesom i 1'eren HYDRA og vi er tilbage i helt vante sko, med Captain America i frontlinjen uden andet end hans skjold og hans næver. Dette resulterer i nævekampe og mange af dem. De prøver for det meste, at skabe en ny kamp hver gang, man kan dog diskutere hvorvidt det lykkes.

Efter at have været frosset ned siden Anden Verdenskrig og endelig blevet tøet op, måtte slå en hel hær af aliens tilbagei centrum og New York City, prøver vores helt at finde sig til rette i en moderne verden, der er har ændret sig en del siden han sidst havde sine kampe. Som han selv siger det så fint i filmen "I'm 95, not dead".

Hele historien bunder ud i Amerikanske tvivlsomheder omkring overvågningssamfundet og kampen imellem magtsystemet - frygt kontra frihed. Amerika er truet, der er en Captain der kan lede vores kamp. Det 21. århundrede er en digital bog og antag at nogen kunne finde ud af at læse den. Historien er bygget tæt og det lykkes at overraske ved dens twists og det er positivt, nu når det er endnu en film i en serie. Filmen får bragt gode ting til det nye Marvel univers, som de har skabt igennem filmatiseringen af de gamle tegneserier .

Filmen formår og være spændende fra start til slut, på trods af at man ofte ved hvad disse superheltefilm ender med. Filmen har fået sit navn ved den nyintroduceret skurk "Winter Soldier". De har skabt en skurk der er virkelig "Bad-ass" og ikke siger en eneste replik den første halvdel af filmen. Han holder sin karakter næsten hele filmen igennem og er en god modspiller imod Captain America, da de har mange flere ting til fælles end ved første antagelse.

Chris Evans spiller ligesom i de tidligere film Captain America og udfylder karakteren ganske godt. Captain America har ikke den humoristiske flabethed som Iron Man, men formår alligevel at vinde publikums hjerter med sin stålsathed på at gøre verden til et bedre sted. Scarlett Johansson er filmens næststørste rolle i karakteren "The Black Widow" og hun viser, at kvinder kan sparke mindst lige så meget røv som mænd. De er gode sammen og støtter hinanden godt som skuespillere såvel som karakterer.

Jeg synes det hele resulterer i en rigtig god action film der hægter sig godt efter "The Avengers"-succesen. Verden har brug for helte og de helte giver dette filmunivers os i den grad. Actionen er i et højt gear og de lader klimaks falde ret sent, hvilket klæder den. Filmen er meget sort og hvid, der er ingen tvivl om, hvem der er de onde og hvem man skal holde med. En anden ting der klæder den rigtig meget, er at den ikke er proppet overflødig kærlighed og lader det forblive en actionfilm uden andet formål end at helten skal redde verden. Det er en god efterfølger til de tidligere film i serien, men man skal huske, at denne film ikke ville kunne klare det alene, man skal have set de tidligere film i serien, for at få det fulde ud af den og det antager de også du har. For nogle ting er ikke så åbenlyst, hvis du ikke kender de andre historier der ligger i universet. Men når det er sagt og taget i betragtning så synes jeg bestemt den er værd, at gå ind og se.

The Avengers, Mission Impossible, Transformers.

Captain America:

Chris Evans