The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2

Spider-Man fortsætter og fortsætter

The Amazing Spider-Man 2 bygger videre på den første af den nyeste generation af Spider-Man-film om Marvels nok mest succesrige teenagere superhelt.

Hele filmen starter ud med, at vise Peter Parker som en helt lille dreng og et udsnit af hans forældres liv, vi får tildelt en viden som Peter Parker, først skal opdage langt inde i filmen, det fungerer fint som etablissement for filmen og vi får med det samme fastlagt sympatien for vores helt Spider-Man. Filmen fortsætter, hvor 1'teren slap, Spider-Man er stadig sammen med Gwen, men hendes far sidste ord hænger over ham som en sort sky og har en stor påvirkning på hele filmens udvikling.

I The Amazing Spider-Man 2 får man endelig følelsen af den teenager der egentlig gemmer sig bag edderkoppemasken og den flabethed han har når han har masken på og ingen kan genkende ham, men samtidig også hvilket ansvar Peter Parker føler kommer med masken. Spider-Man er fuld af sjove replikker og er imponerende kvik i munden og det gavner filmen en del, at humoren ikke svinger, men bliver Spider-Mans teenage flabethed.

I The Amazing Spider-Man 2 bliver vi introduceret for Electro, som er én af filmens store skurke. Electro er måske den stærkeste og mest powerfulde skurk siden Victor Von Doom i Fantastic Four. Men hvor Victor Vom Doom har mangel på personlighed og karakter, har folkene bag denne Spider-Man formået, at skabe Electro, så vi nærmest forstår ham. Electro er en skurk der ikke bare er ond for at være ond, men faktisk har nogle seriøse indre problemer. Electro er samtidig, meget muligt den skurk med de vildeste overnaturlige kræfter i nyere tids superheltefilm og han er nok en af de stærkeste sider af filmen.

En anden af filmens gode sider er, at den er virkelig flot at se på. Aldrig har Spider-Man været så flydende i sine bevægelser og hans kampscener været så gennemførte. De lader os endda i starten af filmen føle, hvordan det er, at se som Spider-Man og vi kommer helt tæt på ham. Speciel effekterne er i orden og de leger en masse med slowmotion, som bare spiller.

Hvor de andre superhelte fra Marvel-serien nærmest er blevet accepteret (Hvis vi ikke tænker på X-men, men mere på Avengers), så bærer Spider-Man-filmene præg af, at han altså ikke arbejder sammen med politiet eller den amerikanske stat og er det så okay, at han gør, hvad han gør? Spider-Man er en vigilante og folkene i New York, ved ikke helt om det er godt eller skidt Spider-Man lider under, at uanset hvad han gør, er der altid nogen i storbyen der føler synes det er forkert.

Men når disse gode træk så er nævnt, kan vi ikke komme udenom, at filmen bruger mindst den første time på, overhoved at komme i gang. Den bruger rigtig meget tid på kærlighed imellem Gwen og Peter og på en masse snakke. Det hele virker meningsløst, mens det sker og nogle gange kunne man godt have nøjes med det halve, men det hele kører op i en højere enhed til sidst og pludselig giver det mening, hvorfor de har brugt så lang tid på alt den snak om kærligheden. Så man tilgiver den lidt, når den er færdig, men mens man ser den, føler man i meget af filmen, at der faktisk ikke sker så meget og det er især også fordi, at mange af samtalerne gentager sig selv bare på nye locations, hele filmen kører lidt i ring i en halv times tid.

Der vil altid være nogen der vil diskutere, hvorvidt Andrew Garfield gør jobbet som Spider-Man lige så godt som Tobey Maguire. Jeg må dog indrømme, at jeg er fan af den nye Spider-Man, Andrew Garfield har bragt den flabethed og meget ungdommelige Spider-Man fra tegneserien over i den nye generation. Andrew Garfield spiller ikke fejlfrit, men gør et ganske fint stykke arbejde. I rollen som Gwen finder vi Emma Stone, der gør en fint stykke arbejde, som den søde men besværlige kæreste, hendes karakter er lidt flad og derfor er der ikke meget at spille på, hvilket gør, at Emma Stone udfylder rollen, men ikke meget mere end det. Jamie Foxx derimod gør et virkelig godt stykke arbejde med Electro, som sagt har Electro rigtig meget karakter og Jamie Foxx har arbejdet, med at få det hele ud til hver enkel biografstol. Han fylder den komplicerede karakter ud og giver ham endda lige en ekstra tand.

Alt i alt var filmen fin. Den havde dog et langt stykke, hvor man ikke rigtig følte der sker noget, hvor den godt kunne udvikle sig lige så meget på det halve tid. Det er jo en superheltefilm og så forventer man en masse action og i Spider-Man bruger de mindst lige så lang tid på at snakke, men al den tid de bruger på snak, giver pote i enden og giver filmen et twist, som man ikke regnede med. Man kan dog ikke komme udenom, at det er en actionfilm og når actionen så kommer op på skærmen, så er det også af den gode slags. Spider-Man er intet mindre end Amazing og det her bliver bestemt ikke den sidste film i rækken.

The Amazing Spider-Man, Fantastic Four (2005)

Spider-Man /

Peter Parker: