Rio 2

Rio 2

Kælefuglen i junglen

Filmen fortsætter i samme stemning og rent historiemæssigt, hvor 1’eren sluttede. Blu og Jewel har fået tre unger og Blu har introduceret dem for, hvad mennesker har af gode ting, mens Jewel prøver at trække dem ud i naturen og på den måde, får de skabt nogle meget menneskenære amerikanske fuglekarakterer.

Filmen satser meget på mange små humoristiske sekvenser og på filmen som musical. Til tider lader de hele hovedhistorien blive passiv for, at få disse små sekvenser kommer helt ud i salen. Det lykkes ikke altid lige godt, men der kunne da trækkes på smilebåndet nogle gange. Da de bruger så utrolig meget tid på de humoristiske sekvenser, at man til tider glemmer hovedhistorien. Så meget tid at hvis de skar alle de ekstra scener væk og kun fokuserede på hovedhistorien, ville de kun have den halve spillelængde på filmen og det kan man så diskutere, hvorvidt det er godt eller skidt. Humoren er sød, men ikke stærk nok til at bære filmen alene.

I 1’teren var der fokus på forelskelse og mødet mellem et kommende par. I 2’eren fortsætter de så med kærligheden. De viser kærlighed mellem familie og mellem mor og far, samt kærligheden som par. Hvordan kærlighed går fra forelskelse til ”at elske” og hvilke egenskaber der er gode, at have i et parforhold. Emnerne ansvar, troværdighed og troskab bliver alle berørt og filmen kommer derudover også ind over mødet med partneres familie. Det hele bliver fremlagt med et smil, men stadig så alle kan forstå, at det ikke altid er lige nemt.

Ligesom i 1’teren har vi en historie der vedrører menneskene, en historie der vedrører fuglene og hvordan disse historier bliver flettet sammen. Det lykkes okay, men filmen bærer meget præg af, at det er en 2’er, som ikke virker til, at være planlagt da 1’teren blev lavet, men nærmere bare en overbygning, på hvad vi allerede har set. Den bringer dog stadig noget nyt til historien, hvordan en ”kæledyrsfugl” skal kunne leve i junglen og en kritik af regnskovsfældningerne der sker rundt omkring i verden.

Filmen er fyldt med forhastede scener og det er lidt som om, at de gerne bare vil videre til det næste sjove moment i filmen. Den er mere plat end 1’eren og historien er bestemt ikke ligeså stærk. Der bliver leget med nogle sjove idéer og karaktererne er rigtig gode, men de får ikke udnyttet det lige så godt, som vi så i den første film. Hele filmen er som sådan okay vellykket, men det er ingen ny ”Rio”-succes.

Alt i alt synes jeg, at den bærer meget præg af, at den er en 2’er, mere end den burde og det taber den ret meget på. De sjove frekvenser er okay i filmen, men er ikke supervigtige for historien og kan ikke bære den alene. Det er en ganske fin børnefilm fyldt med musik og skildpadder i slowmotion. Det ikke en ny animationsklassiker, men fin som underholdningen for børn.

Rio, Tarzan

Carlos Saldanha

Don Rhymer