Noa

Noa

Skaberen holder øje med mennesket.

Filmen er baseret på fortælling om Noas Ark fra det gamle testamente.

Filmen starter ud med skabelsesberetningen og derefter, hvordan Adam og Eva, efter være blevet smidt ud af paradis, får tre børn. Kain, Abel og Seth og til dem der ikke kender historien om Kain og Abel, forklarer de det også lige denne historie. Det løber så ud i, hvad det hele faktisk handler om. Kain løber væk og skaber mørket og Seth bliver hvor han er og gør sit, for at få verden til at blive det bedste sted under skaberens øjne og sådan bliver der skabt to familier der er fjender med hinanden.

Den er lang i optrækket og de får skabt lidt forvirring, da vi ser Noa som barn sammen med hans far. I scenen efter ser vi en voksen Noa fuldkommen magen til faren. Det tog lige mig nogle min. at regne det ud, at vi faktisk var hoppet i tid. Men trods det, tilgiver man det lidt for den virker flot og den er jo kun lige startet.

Filmen har nogle flotte speciel-effekts, men når det er sagt, har vi nogle faldne engle der er blevet til golems (eller giants som de bliver kaldt i filmen). Disse giants bevæger sig, som var de med i den snart 40 år gamle film kaldet "Star Wars". Hvem end der har fundet på, at disse golmens eller giants skulle have en hakkende bevægelse, burde måske have tænkt sig en ekstra gang om, for det er ikke særligt pænt på det store lærred og virker helt forkert i en ellers så flot speciel-effekts verden.

Hele filmen er en simpel fortolkning af fortællingen fra det gamle testamente med et lille sprøjt af fantasy. Filmen får hurtigt og godt introduceret denne verden for lang tid siden i vores helt egen galakse. Da det er så lang tid siden, at nogle af dyrene ser anderledes ud. Det er næsten en fantasy-verden, med guldstøv og katte med panser. Men man køber universet og vi respekterer dens regler.

Et helt kapitel for sig selv er replikkerne i filmen. Alt hvad Russel Crowe (Noa) siger i filmen, er som taget ud fra en meget gammel tekst og man kan mærke, at manusforfatteren har prøvet at være bibelpoetisk. Idéen er som sådan god nok, men det fungerede bare ikke på lærredet, det blev for tørt at høre på. Det ville måske ikke have været lige så tørt, hvis de ikke havde brudt den vigtigste regel i filmens verden: "Show it, don't tell it". Alt og jeg mener alt i denne film bliver forklaret med ord og der er ikke meget overladt til fantasien ud over den forvirring de alligevel formår at skabe. Der bliver brugt rigtig meget af filmens tid på, at snakke omkring alle de ting publikum allerede har forstået.

Filmens hovedskuespiller Russel Crowe spiller den meget troende Noa, der snakker som han læste op fra biblen dengang den blev skrevet. Russel Crowe gør et okay arbejde og man tror da på hans karakter, men så snart vi ser ham sammen med enten Jennifer Connelly eller Emma Watson bliver han spillet totalt ud af skærmen. Både Jennifer og Emma er troværdige over for deres karakterer. Det er dog Jennifer der må løbe med bedste skuespil i denne film, men Emma er tæt på hende og ville måske endda havde nået op på siden af hende, hvis ikke hun var blevet nødsaget til at græde i næsten hver eneste scene hun er med i. En anden som, ikke overraskende, gør et rigtig godt stykke arbejde er Anthony Hopkins, han spiller den skører farfar og er en god bonus for filmen som karakter, men desværre kan dette ikke redde filmen som helhed.

Selvom der en ondskabsfuld konge og faktisk flere kampscener, virker den kedelig og spændingsforladt. Der er et okay underlæggende budskab på et tidspunkt i filmen om, at vi mennesker aldrig rigtig har lært det siden og er blevet ved med at bekrige hinanden selvom gud allerede har vist os, hvad han er i stand til én gang før. Der er en masse symboler og muligheder for, at analyserer på filmen, hvis altså den var værd at se.

Alt i alt var jeg skuffet over filmen, der var mange muligheder for, at lave noget anderledes ud af en bibelfortælling, men de tog den bare ikke.

Har du set den danske film "Sprængfarlig Bombe"? Okay kan du så huske filmen inde i Sprængfarlig Bombe, ja den film, som ikke giver nogen mening, Noa minder lidt om den.

Noah: