En Du Elsker

En Du Elsker

Et traditionelt dansk drama

Filmen ligger godt ud, introducerer hurtigt de vigtigste karakterer og får direkte til, hvad filmen skal handle om. Det fungerer godt og vi tror med det samme på historien og karaktererne.

Det er en meget nede på jorden fortælling om den succesrige Tomas Jacob (spillet af Mikael Persbrandt) der er sanger og sangskriver og har slået sig ned i LA. Han kommer tilbage til Danmark for, at lave en ny plade. I filmen hører vi både Mikael Persbrandt og Trine Dyrholm synge. Mikaels stemme er grov og rå og lyder faktisk ganske okay og ens ører bløder ikke når han går på scenen. Men hans stemme bliver hurtigt smidt af bordet i forhold til hans producer Molly (Trine Dyrholm) for hendes stemme er bare bedre. Ved ikke om man kan sige, at det er ærgerligt, men det virker lidt forkert, når man ser filmen, at hans producer har bedre styr på at kontrollerer tonerne end sangeren selv.

I Filmen finder vi en masse sangscener, men så snart der ikke er sang, så er den meget stille og stort set musikforladt, den springer gerne fra stor sang til stille dialog. Det gør, at filmen svinger meget i lyden, hvilket kan være lidt irriterende, men ikke nødvendigvis katastrofalt. Når man ser bort fra det, ligger dens kvaliteter mest i Tomas Jacobs karakteropbygning, hvor vi lidt hader og elsker ham på samme tid. Der er rigtig mange gode sekvenser i filmen, hvor Tomas får lov til at udfolde sin person og det er her filmen er allerbedst.

Sangscenerne er fine, men når de står i kontrast til resten af filmens flotte billeder og handlingen, er det som om de falder igennem og ikke passer helt ind. Det kan forsvares med, at det er det han gør som levevej, men sangscenerne er bare ikke lige så stærke eller gode som resten af filmen. Det meste af filmen er filmet håndholdt og derfor ryster filmen til tider ret meget. Det bliver især lagt mærke til, når man går fra én scene med håndholdt over til næsten statiske billeder. Selvom at det meste af filmen ligger i håndholdt, vil jeg mene, at kameraholdet har fået de mest gennemførte og flotteste billeder i de statiske.

Mikael Persbrandt der gør et godt stykke arbejde som Tomas Jacob. Mikael Persbrandt gør karakteren troværdig og vi forstår nærmest hans smerte, der er enkelte scener, hvor man kan være lidt i tvivl, hvorfor karaktereren gør som han gør, men det er ikke noget med Mikael Persbrandt at gøre, det ligger højere oppe. Trine Dyrholm er meget neutral og hendes karakter Molly giver ikke den ellers dygtige skuespillerinde nok udfordring. En anden der viser sit talent er Birgitte Hjort Sørensen der spiller Tomas’ datter Julie, hun formår at skabe en behagelig atmosfære omkring sin karakter, der faktisk slet ikke har det lige så godt, som det måske ved første øjekast ser ud til. Tomas barnebarn (Julies søn) Noa bliver spillet af den 13-årige Sofus Rønnov og gør et okay stykke arbejde, han er ikke overvældende og spiller ikke fantastisk, men han giver sit bidrag til filmen og gør filmen stærkere, man kan godt mærke at han er meget ung og ikke har prøvet så meget. Han klarer det okay, men heller ikke mere end det.

Alt i alt er ”En Du Elsker” er et dansk drama, der ikke kommer til at ligge i toppen, men bestemt heller ikke i bunden af dens type. Den er meget forudsigelig og overasker næsten ikke. Dens kvaliteter ligger mest i vores hovedkarakters stærke karaktertræk og hans møde med det nye og ukendte. Det er en fin, men også en lidt hård historie om, at livet er unikt og altid i forandring og følelsen af ikke at føle nok bliver menneskeliggjort på en meget naturlig måde. Filmen er udmærket og har sine momenter, men det er ikke en film, jeg ville tage ind og se to gange.

Thomas Jacob:

Mikael Persbrandt

Molly Moe: