Divergent

Divergent

Den næste bog-trilogi i din biograf

Divergent er bygget over bogen af samme navn og er skrevet af Veronica Roth. Divergent er den første i en trilogi.

Filmen ligger rigtig godt ud, med en VO der forklarer hele fremtids universet mens vi ser billeder af Chicago i ruiner. Det hele sker på begrænset tid og på allerbedste måde, man forstår universet med det samme. Samtidig får de også introduceret hovedkarakteren Beatris (Tris), som har nogle personlige indre problemer.

Filmen finder sted 100 år efter ”Krigen”, som har ødelagt alt andet på planeten end Chicago. De har i de overlevendes by skabt et system, der gør, at en krig ikke kan bryde ud igen. Filmen starter da Tris skal tage det største valgt i hendes liv, nemlig hvor hun hører til.

Filmen bærer præg af, at det er den første i en række og den bruger meget tid på, at være den introducerende film. Den trækker mange af filmens elementer i langdrag og det gør, at man på visse tidspunkter i filmen sidder og tænker, at den er ret lang og det skal man helst ikke, da det må betyde, at filmen ikke er spændende nok, siden du kan have tid til, at lade tankerne flyde den vej.

Den er flot lavet og de bruger rigtig mange nære billeder af karaktererne, så vi som publikum også føler at vi kommer helt tæt på dem. Hovedkaraktererne er stærke, men filmen har rigtig mange karakterer og nogle af dem ligner lidt hinanden. Man kan godt mærke, at filmen er lavet over en bog, for der er ikke tid i filmen til, at introducerer alle karakterer lige godt. Dem som har læst bogen, vil få (eller rettere: har allerede) et helt andet forhold til filmens karakterer, end dem der ikke har læst den, fordi at man som tilskuer til filmen ikke helt når, at kende bipersonerne så godt som, man nu kunne.

Filmen har en masse gode twists og flere gange kommer der en information, man ikke havde forudset. Man har god sympati for vores hovedkarakter Tris og man ønsker hende det bedste, som den rebel hun nærmest bliver tvunget til at være. Det hele er omsvøbt i mystik og på den måde minder den meget om de tidligere teenage-spændings-tøse-film vi har set de sidste år, hvor den også hører hjemme.

Filmens 1. og 3. akt er fuld af spænding og det er her vi kan finde filmens kvaliteter, hvor 2. akt, hele centeret af filmen ligger, er trukket meget langt ud, uden at det giver super meget ekstra til filmen. I 2. akt forsvinder mystikken og spændingen lidt fra filmen, for vi ved godt hvordan hele forløbet vil ende. Da forløsningen i 3. akt kommer tænker man også: ”Endelig”.

I rollen som Tris finder vi Shailene Woodley (The Descendants) og hun gør et ganske godt stykke job. Hun er troværdig overfor sin karakter og bliver sammenlignet med Jennifer Lawrence i Hunger Games. Jeg synes faktisk at Shailene Woodley gør det bedre i Divergent end Jen L. i Hunger Games. En anden der gør et virkelig godt stykke arbejde er Kate Winslet (Titanic), hun formår at være en ondskabsfuld kvinde, men stadig køre med den søde forstående stemme. Hendes karakter er stærkt bygget op og Kate udfylder den til fulde. Ansel Elgort der snart er biografaktuel igen i filmen The Fault in Our Stars sammen med Shailene Woodley viser også sit værd som skuespiller i Divergent og virker så naturlig i filmen.

Alt i alt synes jeg filmen var en lille smule tam. Den bærer for meget præg af, at det er starten på en trilogi og kan ikke rigtig bære den store historie alene. Men når det så er sagt, så lader den en masse døre stå åben til den næste og man tilgiver den lidt, fordi man ved der kommer mere. Den er meget lang i forhold til, hvad der egentlig historiemæssigt sker, men jeg var bestemt underholdt og universet fik taget godt fat i mig. Den er bestemt seværdig, hvis du er interesseret i endnu en teenage-spændings-trilogi.

Hunger Games, The Host

Tris:

Shailene Woodley