Detektiverne

Detektiverne

3 børn der gør en forskel

Filmen tager udgangspunkt i Mathilde historie. Mathilde er et viljestærkt barn på 13 år, som går ind for, at de svageste skal hjælpes og at miljøet skal reddes. I sin tro på et bedre Danmark samler hun et lille 3-mandshold, bestående af hende selv, Gustav og Tobias. De beslutter sig for, at de vil klare de sager politiet ikke ”har tid til”, at opklare.

Detektiverne er det nye svar på ”Klatretøsen” (2002), dens opbygning er den samme og mange af idéerne fra Klatretøsen kan direkte overføres til Detektiverne. Filmen er en fin fortælling om, hvad unge teenagere kan have af ambitioner. Derudover berør filmen også de unge teenagers problemer, med drømmen om kærlighed, med skiftet fra barn til voksen og at de unge ikke bliver taget så seriøst i samfundet, som de måske burde.

Man kan tydeligt mærke, at det er en debutantfilm. Replikkerne er ikke så skarpe, som de måske kunne have været og historien er ambitiøs, men kommer ikke helt i top.

Fjenden er ond og vi ønsker for alt i verden, at det skal lykkes for de unge mennesker, der er mere heldige end de er strategiske. Men vi køber historien og det hele falder på plads hen af vejen. En god ekstra-detalje debutanten Esben Tønnesen har gjort sig i, er at han faktisk lader den ”onde” virke som en, der faktisk gerne vil af med vreden, men kan simpelthen ikke.

Af en børne/ungdomsfilm finder vi mange bandeord rundt omkring i filmen – det rammer realistisk nok i forhold til ungdommens sprog, men det er som om, at når ungdomsskuespillerne skal sige de her forbudte ord, tøver de en smule og får ikke spyttet dem ordentligt ud.

Man skal være opmærksom på, at det er 3 meget unge skuespillere der sidder på de førende roller og det har sin påvirkning på skuespillet. Replikkerne bliver ikke alle sammen leveret så naturligt, som de kunne være og det hele virker lidt påtaget. Det kan dog tilgives lidt, da den er målrettet mod børn/unge i samme aldersgruppe, som nødvendigvis ikke vil lægge mærke til det.

Der opstår selvfølgelig et ungdomskærlighedsdrama i gruppen, da de er 2 drenge og kun 1 pige, men hvor man i klatretøsen lod det gøre en væsentlig forskel, er det i Detektiverne mere et sekundært element, der er med til at drive historien lidt fremad i nogle af scenerne. Mathilde gør selvfølgelig sit for, at få begge drenge til at føle sig godt tilpas, så de kan gøre deres for projektet hun har startet.

Som sagt er skuespilskvaliteten ikke i top hos de unge skuespillere, men hvis man kigger på Alexandre Willaume’s præstation, ser vi faktisk en ganske udmærket performance, hvor karakteren bliver udfyldt og han går uden tvivl med prisen for bedste skuespil i denne film.

Alt i alt, synes jeg faktisk, at den gør sig et ganske fint stykke arbejde inden for dens genre. Der er nogle gode idéer i den og nogle af dem kommer faktisk også rigtig godt i spil. Den er vellykket på sin egen ungdomsfilmagtige måde.

Klatretøsen

Mathilde:

Mathilde Wedell-Wedellsborg