Brick Mansions

Brick Mansions

Action og parkour også lidt mere action og parkour

Brick Mansions er en fremtidsfortælling, 4 år fra nu er slummen i Detroit komme så meget ud af kontrol, at borgmesteren har bygget en stor mur omkring den og har nu indespærret al kriminaliteten i byen inde bag disse murer og kaldt det Brick Mansions. Bag disse murer er hverken skoler eller politi, kun militær ved grænsen ind til resten af byen. Men det ændrer ikke, at der altid vil være frihedskæmpere og til at starte med lærer vi Lino at kende, som trods han har levet størstedelen af hans voksne liv i Brick Mansions kæmper for et narkofri samfund også bag slummens murer og han bliver hurtigt upoupolær hos de højere magter i Brick Mansions. Herfra tager historien udspring og der går et godt stykke tid, før vi egentlig møder filmens hovedperson Damien (Paul Walker), som arbejder hos Narkopolitiet i Detroit. Damien arbejder undercover og skal nu finde Lino og hjælpe ham.

Hele filmen er kun action og parkour og man kan tydeligt mærke, at det er her fokus er lagt. Hver eneste scene (på nær en 4-5 stykker) i filmen har action og/eller parkour i sig. Hele filmen bygger op omkring, at Damien og Lino bliver jagtet og skal flygte med parkour i actionfyldte jagte. Filmens hovedhistorie er ikke noget nyt og man bliver næsten ikke overrasket. Meget af den action der er i Brick Mansions er til gengæld nytænkende og meget af det er ikke set før, hvilket er et godt plus for filmen, når den nu ikke har andet. Filmen bygger over et ret fedt plot og universet er måske filmens største plus, men de udnytter det slet ikke nok og lader fokus være på biljagter og hoppe over dører frem for, den idé hele filmen er bygget på, hvilket er rigtig ærgerligt.

Filmens replikker er så klichefyldte, at det til tider gør ondt og mange replikkerne er ikke skrevet ordentligt igennem. Filmen er fuld af dårlige catch phrases og hvis ikke det var fordi, at Paul Walker ikke overspiller på replikkerne og faktisk leverer dem ganske godt, redder det lidt personen der har skrevet dem. Derudover er filmen, grundet al den action, klippet så hurtigt, at det til tider kan være lidt svært, at følge helt med i hvad der sker.

Paul Walker gør det ganske fint i sin sidste film han fik indspillet færdigt før hans død 30. November 2013. Hans karakter Damien er en rimelig standart rolle og har ikke de store karaktertræk, han er nem at udfylde, men Paul Walker gør alligevel sit, for at prøve på, at give ham lidt ekstra og det lykkes da også til del. David Belle der spiller Lino gør også et fint stykke arbejde, han er ikke lige så stærk i sin rolle, som Paul Walker er i sin, men han udfylder da den fint og jeg har min tro på, at hvis vi puttede David Belle i en større og mere kompleks rolle, vil han også nok også godt kunne udfylde den, men Lino gør ikke dette for ham. En der gør et bemærkelsesværdigt skuespil i denne film er Ayisha Issa i rollen som Tremaine (Diktator i Brick Mansion) håndlanger Rayzah, han er en evil bitch og Ayisha Issa giver hende liv og gør hende endnu mere ond og gennemført, end hvad karakteren ved første øjekast synes at være.

Alt i alt så er Brick Mansion ren action og ikke så meget andet. Der er masser af våben og parkour, plottet er simpelt og historien der udfolder sig derfra er middelmådig. Karaktererne er ikke noget gennemført afsnit i filmen, men skuespillerne gør det fint i dem. Den har sine moments, men mange ting hænger ikke rigtig sammen eller giver mening i filmen. Hovedformålet har klart været, at blande det bedste fra parkour og action sammen også er alt andet 2. prioritet.

Hvis du har brug for et actionfix, så er Brick Mansions den film du skal se også behøver du ikke mere action i den uge.

Se den, hvis du er typen der bare ikke kan holde dig fra:

At gense parkour-videoer på YouTube, At du ikke kan få nok af Jackie Chan der hopper over og under meget komplicerede steder, At du bare ikke kan få nok action og mener, at samtaler er overvurderet og en film ikke kan få nok action.

Bonusinfo:

Det er et remake af den franske film "District 13" fra 2004.

Damien: